EARTHSHIP – celkem zajímavý název pro undegroundovou skupinu. Jenže, stačí se podívat, kdo za ní stojí, a hned se slovo undeground propadne do země. Za „Exit Eden“ je totiž zodpovědný původní bubeník THE OCEAN Jan Oberg a také samotný Robin Staps. Spojení těchto dvou osob není náhodné už kvůli faktu, že se jedná o dlouholeté přátele, a váže je i nostalgie k době, kdy spolu jako mladí hudebníci začínali. Vkrádá se tedy otázka, zda si na „Exit Eden“ nechtěli pouze připomenout staré časy.
Skutečnost je však jiná. EARTHSHIP je totiž místem, kde se Jan Oberg v plné vážnosti pokouší realizovat své tvůrčí ambice a zjevně se nejedná o žádný jednorázový projekt, ale regulérní skupinu. Staps už pouze naskočil do rozjíždějícího se vlaku a vzal na sebe roli kytaristy, vydavatele, ale také jména, které se příjemně vyjímá v promo textech.
Ať už Oberg při tvorbě materiálu myslel na cokoli, výsledek ho staví do role celkem zručného skladatele. Nezahrne nás ničím šokujícím, ale o to mu evidentně nešlo. S rezervou je tedy třeba brát informace na stránkách Stapsova vydavatelství, kde se v případě EARTHSHIP setkáte i s podivným termínem prog ’n’ roll. Obergova hudba nepotřebuje krkolomná označení, vězí totiž až po uši ve stonermetalovém bahně a pomineme-li vybočující nuance, nejlepším přirovnáním se nám stávají kapely jako KYLESA, BARONESS nebo i rannější tvorba MASTODON. Ale vysledovat se dají i ozvuky dávnějších dob, mnohé pasáže přímo nutí vzpomenout na PANTERU začátku devadesátých let.
„Exit Eden“ je deskou spojující v sobě neurvalost drtících rifů, znervózňující odér vibrujících zvuků, i přívětivost příjemných vyhrávek a jasně definovaného tempa. Vše se až na výjimky odehrává v lehkém poklusu, tak aby skladby neztrácely svižnost, ale aby měl posluchač i dost času vstřebávat houpavou melodiku, která se pod hrubou slupkou schovává. Ideálním označením se tak stává vyváženost. Všeho je akorát. K Obergovi si tak kromě zručného skladatele, kytaristy a zpěváka, můžeme připsat i označení šikovný producent, a když už jsme u toho, doplnit můžeme i dobrého zvukaře. Se vším si pohrál ve vlastním studiu a za výsledek se rozhodně nemusí stydět.
Problémem se tak stává jen určitá strohost. EARTHSHIP jdou prostě cestou nejmenšího odporu, sází na jistotu a srozumitelnost, ale i tím si zřejmě zajistí slušnou posluchačskou obec. Otázkou je, jak moc tato tvorba osloví fanoušky THE OCEAN, ke kterým především se deska díky jménu Staps dostává. Protože „Exit Eden“ nehýří přílišnou barevností. Na druhé straně jsou skladby prosté jakékoli přeprodukované načančanosti a svou přímočarostí útočí na posluchače s odzbrojující upřímností. V podstatě se jedná o jistý protipól samotných THE OCEAN. Zde nemusíme hledat skryté významy a důvody vycházející z konceptů, zde si můžeme užít bezprostřednost, s jakou na nás EARTHSHIP posílají své kamením nadité fláky. Někdo uskočí a jen sleduje, jak prolétnou okolo, já se v tomto případě rád nechám převálcovat.